Week van de Toegankelijkheid

7 t/m 12 oktober 2024

Van 7 t/m 12 oktober 2024 is de Week van de Toegankelijkheid. In Veenendaal organiseren meerdere instellingen en personen activiteiten in deze week. Iedereen is welkom!

Binnenkort meer informatie.

Wat betekent toegankelijkheid?

Toegankelijkheid betekent dat iedereen, óók mensen met een beperking, volwaardig en op voet van gelijkheid kan deelnemen aan de samenleving.

Meer informatie over toegankelijkheid

Activiteiten in de Week van de Toegankelijkheid

Kunst voelen voor blinden en slechtzienden

Voor mensen met een visuele beperking is het voelen van de kunst een manier om met het werk in contact te komen. Ontdek op vrijdagmiddag 11 oktober, onder begeleiding van kunsthistoricus Cornelie de Kuijper, de Kunstuitleen collectie van Bibliotheek Veenendaal. Kunst ervaren is meer dan kijken alleen.

Meer informatie over de speciale en interactieve 'kunst voelen' rondleiding

Rolstoeldansen in De Cultuurfabriek

Aanschouw op zaterdagmiddag 12 oktober de kunst van het rolstoeldansen! Een danspaar van Stichting Rolstoeldansen Nederland geeft een demonstratie in de hal van De Cultuurfabriek. Behalve kijken, mag je ook meedoen als je wil! Het danspaar helpt je graag en doet het voor.

Meer informatie over rolstoeldansen in De Cultuurfabriek

Stijldansen door Plezier voor Allen

Stichting Dansgroep Plezier voor Allen uit Veenendaal geeft op zondagmiddag 12 oktober een demonstratie in de centrale hal van De Cultuurfabriek! Met veel plezier wordt met en door vrijwilligers les gegeven in stijldansen (Ballroom en Latijns-Amerikaans) aan mensen met een verstandelijke beperking uit Veenendaal en omgeving.

Meer informatie over stijldansen in De Cultuurfabriek

Toegankelijkheid in de Bibliotheek

Rolstoel lenen

Bij de klantenservice kun je gratis een rolstoel lenen om te gebruiken in De Cultuurfabriek of tijdens het winkelen in Veenendaal. Voor het lenen van een rolstoel heb je een geldig legitimatiebewijs nodig. Wil je zeker weten dat er een rolstoel beschikbaar is? Bel of mail dan om een rolstoel te reserveren.

Meer informatie over de faciliteiten in De Cultuurfabriek

Ontmoeting en lezen

In De Cultuurfabriek hebben we speciaal voor iedereen die graag een krant of een tijdschrift doorbladert een actuele collectie liggen. Ook als je geen lid bent van de Bibliotheek, kan je lekker komen lezen.

Behoefte aan wat sociaal contact? Er zijn altijd mensen in de hal van De Cultuurfabriek om even een gesprek mee te beginnen.

Meer informatie over de faciliteiten in De Cultuurfabriek

Cafés in de Bieb

Ontmoet, wissel tips uit en deel je kennis. Je bent altijd welkom in onze gratis cafés, of je nou lid bent van de Bieb of niet.

Informatie over het Taalcafé

Informatie over het Mamacafé

Informatie over het Werkcafé

Bekijk de agenda

Lezen met een leesbeperking

Heb je een leesbeperking, zoals blindheid, slechtziendheid, ADHD of dyslexie? Er zijn allerlei mogelijkheden waardoor je op jouw manier kan genieten van een verhaal.

Meer informatie over lezen met een leesbeperking

Boekendienst

Voor Veenendalers die graag boeken willen lenen, maar niet fysiek naar de Bibliotheek kunnen komen vanwege een beperking, ziektebed of zorg voor een ander, is er de Boekendienst.

Meer informatie over de Boekendienst

Online Bibliotheek

Wist je dat als je lid bent van de Bibliotheek, je ook kan lenen bij de Online Bibliotheek? Leen e-books, luisterboeken en digitale tijdschriften.

Meer informatie over lid worden van Bibliotheek Veenendaall

Boekentips